Nepal – Nepal

Nepal`i hep filmlerden hatirlarim..Seneler boyu seyrettigim o mistik havali filmlerde kahramanimiz modern hayatin sikintilarindan kopup gelir ve Nepal`de bir tapinakta ic huzura ulasirdi…

Kafamin bir kosesinde her zaman Nepal`e birgun gidebilmek hayali yasardi.. Ve buna Hindistan ziyareti sirasinda Nepal`i de ekleyerek ulasma sansim oldu..

Nepal icin vize gerekiyor ve bunu Nisantasi`ndaki Fahri Konsolosluktan alabiliyorsunuz hemen. Ulasim olarak direkt ucus henuz yok, bu nedenle biz GULF AIR ile ucmayi tercih ettik. Bahreyn uzerinden gectik. Hindistan seyahati sonrasi Kathmandu`ya ucup dunyaca unlu bu kente ayagimizi bastik.

Kathmandu tam bir turist sehri.Hayat Amerikali ve Avrupali turistlerin tum ihtiyaclarini gidermek icin programlanmis. Aradiginiz herseyi bulabilirsiniz. Himalaya dagina gidecek dagcilar icin her turlu erzak ve aksesuar bulunuyor.

Otellerin fiyati cok degisken, 10 dolardan 120 dolara kadar konaklama mumkun. Biz 60 dolarlik bir otel sectik ve idare ederdi. Ama turist kitaplarinin dedigine gore 10 dolarlik bircok otelin standartlari da o kadar kotu degilmis…

Nepal Krallikla yonetilen bir ulke ve komunizm halen etkisini surduruyor. Nepal fakir bir ulke. Insanlar guleryuzlu..Her kosede bulunan tapinaklarda insanin genzini yakan tutsu dumani karsiliyor .. Sokaklarda degisik bir kosusturma, gelenler gidenler, insani yoran bir ortam,,hele Durbar Square denilen o meydan yok mu? O kalabaligi yasamaniz lazim..o hava bir degisik gercekten ve anlatilamayacak bir an..

400 basamakli Swayambhunat tapinagini kacirmayin Kathmandu`da. Mukemmel bir tapinak..eski ve cekici. Oldukca yuksekte ve Kathmandu`ya yukardan seyrediyorsunuz burada..400 basamagi cikana kadar birkac mola vereceginizden eminim..tapinagin diger adi maymun tapinagi..bu ismi vermeleri cok dogal cunku yolunuz boyunca maymunlar kosturup duruyor onunuzden yaninizdan…

Taksiciler burada cok ilginc..Hindistan`daki rikshalar burada da mevcut ve fiyatlar soforun insafiyetine kalmis durumda…Pazarliksiz hayatta binmeyin, sonra uzulurseniz karismam:)

Durbar Meydaninda HOLY yani kutsal sayilan insanlar sizi yanlarina cagirip guya kutsamak istiyorlar…nitekim beni de yanina cagiran bir pesmurde, kir pas icindeki bu insana soyle bakip eger kutsallik bu sekil olmaksa birakin ben kutsanmadan yasayayim demeden gecemedim.Bu insanlarin yuzu gozu boyali, ustleri dokuluyor, gelen gecenin verdigi yemeklerle geciniyorlar…dilenmeleri cok normal karsilaniyor cunku dilenmek insanin nefsine agir gelir ve dilenirseniz gururunuzu ayaklar altina alirsiniz felsefesi
ile dilencilik destekleniyor….

Kathmandu seyahati sirasinda degisiklik yapip Everest`e ucak sefasi yapalim deyip 200 dolar vererek sabahin 5`inde kalkip havaalanina koylduk ama sansimiza hava bulutlu oldugu icin ucus iptal edildi..ve otele buyuk bir hezimetle geri donduk..

Biz de paramizi geri alip o parayi Safari turuna yatirarak macera yasayalim dedik. 2 gunluk bir turdu bu ve Dunya`da nesli tukenen tek boynuzlu gergedan gorme sansimiz olacakti..buyuk bir zevkle otobuse atladik ve topu topu 180 kilometrelik yolu yollarin rezaleti yuzunden 5 saatte zor alabildik…Bir kasabada birakti otobus bizi ve bu noktadan sonra bir jeep ile dag yollarini gecmeye basladik…yanimizda bir antropolog vardi ve Nepal`de tam 15 yilini Nepal yerlileri uzerine calisma yapmakla gecirmisti. Mukemmel Nepalce konusuyordu. Yanimizda boyle bilgili birinin olmasi bizim icin bir sansti.

Neyse gide gide bir tatil koyune ulastik..bungalow evler ve orman ve patika ..mukemmel bir kacis modern hayattan…evlerde elektrik yok ve gaz lambasi kullaniliyor. her yerde bocekler cevrenizi sariyor. gozunu sevdigim medeniyet neredesin? ama gene de mutluyum, cunku farkli bir tarz bu. Aksam ustu fil uzerinde safari gezisine cikiyoruz, yagmus yagiyor, balta girmemis bir ormanda fil ustunde ilerliyoruz…sessizligi kuslarin civiltisi ve yagmurun sesi bozuyor ama insani dinlendiren bir sekilde…ardindan rehberimiz sessiz olmamizi isaret ediyor. orada duruyor ve tek boynuzlu gergedanla karsilasma ve fotograflarini cekme sansina sahip oluyorum. Yolumuza devam ediyoruz ve geri donuyoruz koyumuze….Gece ilkel hayat sartlarinda butun olumsuzluklara ragmen derin bir uyku cekiyorum.Kendi kendime sasiyorum bu arada, temizlik konusunda titiz biri icin galiba fazla diyorum kendi kendime bu kadari da:)) ..

Sabah erkenden uyandiriliyoruz, kahvalti sonrasi ormanda yuruyuse cikiyoruz.Yagmur hafiften ciseliyor ve bize verilen naylon yagmurluklar bir nebze rahat hareket etmemizi sagliyor. Koskocaman orman icerisinde urperiyoruz aliskin olmadigimizdan.. Kus sesleri civil civil..yuruyus ayakkabim terlik sandalet…ayaklarim toprak ve cimenlerle temas halinde, muthis bir zevk bu camurlarla hasir nesir olarak yurumek..bir muddet sonra ayak basparmagimla ikinci parmagim arasinda bir igne batmasi gibi bir sizlanma hissediyorum, anlayamiyorum dogal olarak ne oldugunu, 3-5 dakika devam ediyorum yurumeye…dayanamiyorum ne oldugunu anlamak icin bir ayiriyorum parmaklarimin arasini , siyah bir yaratik…SULUK!!! bulmus helalinden 0 Rh + kani, korukluyor kerata kanimi… Grup lideri hemen tutup atiyor parmaklarimin arasindan rahatliyorum..

Ormandaki agaclar bir baska guzel geliyor yagmur yagdiktan sonra, hele sizde bir islak agac parcasina donmusseniz keyfinize diyecek kalmiyor zaten…

Timsahlar kenarda yuzuyor, ve biz bu nehirde dolasiyoruz, korku ve heyecandan memnun bir sekilde:) kenarda ilkel Nepalliler ilkel sistemleriyle balik tutuyorlar. onlar ilgimi cekiyor…

Safari seyahatimiz o kadar dolu dolu ve zevkli geciyor ki, donus yolunda uyuyarak geliyoruz…Yolda insanlarin kucuk tuvalet ihtiyaclarini hemen oracikta yol kenarina yapmalarini saskinlikla izliyorum..Nepal`de erkeklerin bu yaptigi dogal karsilaniyor. Bizimle birlikte bu safari turuna katilan degisik ulkelerden insanlarin maillerini adreslerini almayi unutmuyoruz. Katilimcilarin cogu ogrenci henuz ama dunyayi dolasiyorlar , imreniyorum…

Nepal`de insan kendini gercekten farkli bir ortamda hissediyor, bir taraftan mistik kokuyor bir taraftan turistik, diger taraftan dunyanin catisi denen himalayalarin bir bolumune komsuluk yapiyor…Ben Nepal`i cok sevdim ve tekrar gidebilmek icin elimden geleni yapacagim. Nepal insani cok sicakkanli. Insani rahatsiz etmeyen ilgi gostermeleri cok guzel. Hippilerin 1960`lardan itibaren bu ulkeye akin akin gelmesinin de halk uzerinde yabanciya aliskin bir hava veriyor ve sokaklarda yururken fazla rahatsiz olmuyorsunuz. Siz de degisik bir ulkeye gitmek isterseniz Nepal ile bu amaciniza ulasabilirsiniz.Kesinlikle imkaniniz varsa kacirmayin derim.